Vigyázz, rács! Veszélyes és "biciklibarát" vízelvezetők és csatornafedelek

A magyar útépítés megoldhatatlannak tűnő nehézségei közé tartozik a csatornafedelek, vízelvezetők normális kiépítése. Ez bicikliről sem kevésbé idegesítő tény, mint autóból, sőt véleményem szerint balesetveszélyesebb is. Holott egy kis odafigyeléssel leküzdhető akadály lehetne...

  


Kerepes, Hegy utca
Bő egy hónapja egy keresztben lévő vízelvezető rácson átgurultam Szilason, és az a meglepetés ért, hogy egy pillanatra eltűnt benne a kerékpárom kereke. Szerencsére komolyabb probléma nem lett belőle, azonban visszamentem megnézni, hogy megtudjam, mi is okozta a meglepetést. Az ok egyszerű volt: a kerék simán belefért a rácsba. (Hozzá kell tennem, hogy körülbelül fél éve használom a vékony kerekű trekking biciklimet, így valószínű ezért nem vettem észre idáig ezt. Vastagabb kerékkel talán fel se tűnt volna.)
 
Emiatt kb. egy hónapja írtam is egy levelet a kerepesi önkormányzatnak, ám se válasz, se megoldás nem született azóta. Más településeken is volt már hasonló gond a vízelvezetéssel, ott a legegyszerűbb megoldásként keresztbe is ráhegesztettek egy lapot, így már a kerék nem eshetett bele.

Ennél banálisabb probléma, amikor a menetiránnyal megegyező irányban építik az úttestre a vízlefolyót, így ha valaki rátapad a padkára, és nem veszi észre, eléggé komoly sérüléseket szedhet össze.
Ezt a bakit építéskor lenne a legegyszerűbb nem elkövetni, azaz egyszerűen elforgatni a vízlefolyót, ahogy az esetek többségében ez sikerül is.

Kerepes, 3-as út. Itt aztán nem ajánlott a padkához túl közel tekerni!
 
A legegyszerűbb és véleményem szerint legjobb megoldást is lefotóztam. Olyan rácsot érdemes építeni az úttestbe, amit bármerre forgatunk, akkor se eshet bele a biciklikerék. Cinkotán a Batthyány Ilona utcában találtam jó példát erre.

Erre a rácsra kivételesen rá is hajthatsz, nem lesz belőle perecelés.