Télbúcsúztató galéria

Amilyen hirtelen leszakadt a hó február elején, csaknem olyan hirtelen el is kezdett tavaszodni, úgyhogy már csak múlt időben emlegethetem a hó miatt járhatatlan bringautakat. Mementóként összedobtam egy kis képgalériát mátyásföldi, rákoskeresztúri és zuglói kerékpárutak téli állapotáról.






Tapasztalatok a téli bringautak helyzetéről:

Nem volt meglepetés számomra, hogy a kerékpárutak takarítását elhanyagolják Budapesten. Szerencsésebb esetben az úttestek után néhány nap fáziskéséssel járhatóvá tették a kerékpárutakat, rosszabb esetben hozzá se nyúltak vagy nagyon trehány munkát végeztek, azaz foltokban jelentős mennyiségű hó maradt. A Pesti útról igen hamar letolták a havat, a zuglói bicikliutak pár nap után közlekedhetőek voltak, viszont a Veres Péter út lett a képzeletbeli bringaút-hóeltakarítási verseny vesztese (természetesen csak azon kerékpárutak közül, amelyeket használtam vagy megfigyeltem ebben az időszakban). Nem részletezem, elég a képeket megnézni. A Timurról nincsen sajnos kép, de úgy értesültem, ott is siralmas volt a helyzet. A XVI. kerületi bringautak téli takarítását elegánsan elhanyagolták, ami alapvetően szomorú, mert a közútkezelőnek ez lenne a feladata, azonban személy szerint engem nem viselt meg, mert legalább nyomós indokom volt arra, miért mentesítem magam a kötelező "biciklisgettó" használata alól.

A kerületi önkormányzattól megtudtam, hogy a fővárosi tulajdonú kerékpárutak (Veres Péter, Timur u.) karbantartása az FKF-utód BKK Közút feladata. Fogalmam sincs, hogy a XIV. és a XVII. kerületi bringautakat miért sikerült viszonylag hamar letakarítani, a XVI. kerületieket pedig igen felemás módon, ugyanis feltételezem, hogy a szomszédos városrészekben is a BKK Közút a felelőse a legtöbb kerékpárút karbantartásának.

Ceglédi ismerősömtől azt hallottam, hogy az illetékesek első dolga a hóesés után a kerékpárutak takarítása volt a Pest megyei városban, ami elárul némi hozzáállás-különbséget. Akad azért jó példa Budapesten is, mégpedig a kerékpársávok (mint például a Thököly út), igaz, a sávok gyorsabb és kényelmesebb takarítása magából a konstrukció jellegéből adódik, mivel a biciklis nyomvonal nem külön, hanem az úttesten van, így a takarítógépek az autósávokkal egy időben végzik el a tisztítást.