Budapesti kerékpárutak: az örök hó birodalma

Látványos hírverés előzte meg a mostani intenzív hóesést, és hát valóban van miből hóembert építeni. Meg van mit letakarítani az utakról. Rendszeresen bringázó barátaimmal ilyenkor általában cinikusan vigyorgunk, mert a kerékpárutakról rendszerint a kutya sem takarítja el a havat. Nem vitás, a budapesti bringautak télen az örök hó birodalmai. Kinek a feladata lenne a kerékpárutak takarítása és karbantartása?

Aki kevésbé ismeri a helyzetet, és naivan úgy véli, hogy ez azért van, mert csak 1-2 napja esett le a hó, és csak késnek, hiszen még a mellékutcákról is alig tolták le a havat, az téved. A criticalmass.hu-n megjelent 2010. februári bejegyzés szerint az MK észak-pesti szervezete bejárt számos bringautat, és a havazás után egy héttel sem nyúlt hozzájuk senki. Ez bizony rendszeres. A képeket tegnap készítettem.


A zuglói Bánki Donát utcai gyalog-kerékpárúton biciklizni lehetetlen, próbáld inkább sífutóléccel vagy szánkóval.

A Veres Péter úton - valószínűleg a lakosok vagy az ott dolgozók - helyenként elhányták a havat egy-egy néhány méteres szakaszon...

...azonban inkább a vastag hótakaró jellemző.

A Thököly úti bringasáv jól járható, leginkább csak a még takarítatlan utcák menti kereszteződéseknél folyt rá némi latyak. Ezernyi előnye közül az az egyik pozitívuma a kerékpársávnak a szeparált bringaúttal szemben, hogy - mivel a biciklis nyomvonal az útburkolaton van - a hóeltakarítást elvégzik az autósávokkal egy időben.

Abban, hogy húsz centis hótakaró borítja a bringagyásznak gúnyolt rossz, rosszabb vagy legrosszabb kerékpárutakat, a rutinos kerékpárosoknak akár jó hírt is jelenthet, mert ha közlekedésre alkalmatlan, még a legszőrösszívűbb rendőr sem akarhatja, hogy olyan körülmények között közlekedjünk rajta, amelyhez minimum félprofi sífutónak kéne lenni. Így hát lehet az úton csapatni. Tudniillik a KRESZ kötelezővé teszi a kerékpárutak használatát, de ha az használhatatlan a hó miatt, csak elnézik, hogy valahol haladni szeretnénk. (A KRESZ-ben van egy tétel, amely szerint ha az úttest közlekedésre alkalmatlan, lehet használni a járdát a rá vonatkozó korlátozásokkal, feltételezem, hogy ez fordítva is így van vagy megengedhető.)

Ettől függetlenül jó lenne, ha a kerékpárutak téli takarítása is olyan evidencia lenne, mint a főútvonalaké, kérdés tehát, hogy kié a felelősség. A karbantartási kötelezettségekről ez áll a 2007. évi CLXXV. törvényben:

„Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt közút.”
34. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A közút kezelője - az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva - köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.”

(...)

(5) A közút tisztántartásáról, a hó eltakarításáról, továbbá az út síkossága elleni védekezésről a közút kezelője gondoskodik.

Budapesten a legtöbb kerékpáros infrastruktúra tudtommal fővárosi kezelésű, azaz a feladat az FKF Zrt-é kéne, hogy legyen. A vállalat honlapján ezt találtam:

Társaságunk megrendelés ellenében vállalja, utak, utcák, járdák, terek, kerékpárutak, fenntartásával, üzemeltetésével kapcsolatos útkarbantartói, kátyúzási és nyomvonal helyreállítási munkák elvégzését.

A hangsúly a "megrendelés ellenében" szókapcsolaton van. Elég szomorú, ha a tulajdonos vagy üzemeltető (fővárosi vagy kerületi) önkormányzatok megrendelési szándékán múlik, hogy a kerékpárutakról a hóeltakarítást elvégzik-e egyáltalán vagy nem, mert ha így van, az FKF Zrt. teljesen jogosan "megfeledkezhet" erről a feladatról. Mellesleg sajnos a kerékpárutak karbantartásának mellőzése notórius probléma, nemcsak télen. Miután megépítették és átadták, hagyják lepusztulni, hadd legyen koszos és szemetes, üvegszilánkkal teli vagy havas.

A XVI. kerületi önkormányzatnál rákérdezek, hogy is van ez, melyik szervnek (lenne) a feladata a kerületi kerékpárutak karbantartása, ha egyáltalán meg van bízva valaki ezzel.