A Timur utcai bicikliút, avagy hogyan tervezzünk rossz kerékpárutat?

Sajnos eléggé sokszor kell közlekednem ahhoz a Timur utcai bicikliúton, hogy tudjam minden egyes hibáját, amiből több akad, mint előnyéből. Ami még bosszantóbb számomra, hogy budapesti léptékkel nézve viszonylag újnak számít, mert mindössze 5 éves. Megpróbálom reálisan elemezni a kerékpárutat, de mivel nap mint nap érzékelem a rossz oldalát, túl sok jót nem ígérek.

A mostani bicikliút építési hullám előtt 2006 volt az utolsó év, amikor ténylegesen észre lehetett venni, hogy építettek bicikliutakat. Ám sajnos azóta is az a véleményem, hogy  hiányzott mind a szakértelem, mind a koncepció ezekből a beruházásokból. Rövid, semmiből a semmibe vezető és ráadásul balesetveszélyes bicikliutak tömkelegét sikerült szétszórni Budapest szerte, ezzel azóta is bebetonozva a rossz infrastruktúrát. Ezek közül az egyik volt az árpádföldi Timur utca mentén épített bringaút.

Előnye kevés van. Talán annyi, hogy a bátortalanabbak is rá mernek ülni biciklijükre és használni, ám mindazoknak a veszélyeknek, amiknek ki vannak téve, tudatukban sincsenek. Ugyanis minden egyes településen belül épített bicikliútnál a kereszteződéseknél sokkal nagyobb balesetveszélynek vannak kitéve a kerékpárosok, mintha ugyanezen a szakaszon kerékpársávot építettek volna. 

Tipikus példa a rossz koncepcióra: a Fertály utca hegyes szögben csatlakozik bele a Timur utcába, így az autóvezetőknek még jobban ki kell csavarni a nyakukat, hogy meglássák a dombról éppen gyorsan lefelé guruló biciklistákat. Ha ez sem lenne elég, akkor egy jó magas tömör betonkerítés teljesen megakadályozza a jó kilátást. Ha itt történne baleset, nagy valószínűséggel az autóvezető lenne a hibás, holott véleményem szerint sok esetben ha körültekintően közelítik meg a kereszteződést, akkor sem láthatják egykönnyen a dombról éppen lefelé jövő biciklist.

Bármennyire abszurd, van ahol még jogilag is bele lehet kötni, hogy ki a hibás az esetleges balesetnél. A Rozsos utcánál nem elég, hogy alig lehet már észrevenni a sárga felfestést, ami a bicikliútra hívná fel a figyelmet, de még a kiegészítő tábla is hiányzik. Ha ott történik baleset, még csak az sem egyértelmű, hogy ki lenne a hibás. Megpróbáljuk levelezéssel elérni, hogy mihamarabb pótolják ezt a táblát, az esetleges fejleményekről beszámolunk.


A fentiekben leírtak csupán a legdurvább hibák, hiszen többek között végig több buszmegálló is található a bicikliút mentén, így ott fokozottan nagy a gyalogosok és a kerékpárosok konfliktusesélye, illetve érdemes megnézni hogyan végződik mindkét irányba. Csömör felé egyszerűen megszűnik, és a 2010-ben átadott M0-ás fölött nem sikerült már továbbvezetni, ahol legalább ésszerűbb kiindulási pontja lehetett volna (talán jobb is, hiszen így legalább nem hoztak létre több balesetveszélyes kereszteződést). Míg a Szlovák út felé olyan szögben vezették bele a forgalomba, hogy ott senki sem fogja megtalálni, miképpen kellene a gyakorlatban besorolnia a kocsisor elé.

Ezek után az már csak hab a tortán, hogy nem sikerült úgy megépíteni, hogy öt év elteltével ne fagyjon föl, emiatt nagyon ráz. A slusszpoén, hogy akár mountain bike versenyt is rendezhetnének rajta, mert a púpokon kívül az út rendszeresen tele van homokkal (a maradék földutak miatt), továbbá a lepotyogó leveleket és terméseket se takarítja el senki. Ha már eleve rosszul van megépítve a kerékpárút, legalább egy jégpályával ne lehessen összetéveszteni, néha annyira csúszós.

 


 Az alábbi térképen bejelöltük a szerintünk meglévő hibákat, sajnos eléggé telített:


Timur utca nagyobb térképen való megjelenítése
 
Fontos azonban megemlíteni, amiről kevesen tudnak, hogy ez a bicikliút sem a XVI. kerülethez tartozik, hanem a fővároshoz, így bárminemű változtatásnál vagy hibánál az ő feladatuk lenne eljárni.