Külvárosi kerékpár infrastruktúra bővítés - sajtótájékoztató után

A mai rákoskeresztúri fórumra végül mégsem sikerült kijutnunk, de a sajtótájékoztatóból sok minden újdonság kiderült. A BKK és a kerékpáros blogoszféra a következőkről számolt be:


A BKK a jelenlegi projektben a külvárosból és az agglomerációból a belváros irányába ingázók számára igyekszik megkönnyíteni a kerékpáros közlekedést. Ezek közül a XVI. kerülethez a két legközelebb eső leendő kerékpáros infrát szeretném kiemelni, a Pesti úti kerékpárút (ill. azon kívül sáv és nyomvonal) első és második ütemét, valamint a kőbányai Fehér út-Albertirsai út menti útvonalat.


Pesti út 1. szakasz


A Kerékagyon olvasható információk szerint a Pesti úton két ütemben épülő kerékpársáv az Örs vezér tere biztonságosabb elérését teszi majd lehetővé. Az összesen 6,9 kilométernyi fejlesztésből 2,7 kilométeren nem hoztak létre új sávot, hanem a környező, kis forgalmú utcákba vezetve jelöltek ki útvonalat. A szakaszon hét helyen épül térfigyelő kamerákkal őrzött tároló, összesen 66 férőhellyel.
Itt ami némi aggodalomra adhat okot, az a mellékutcákba történő elterelés, hiszen ha már hétköznapi ingázásról beszélünk, és nem családi külvárosi kirándulásról, azt szerencsésebb minél gyorsabban, akadályoktól mentesen lebonyolítani, amire a legalkalmasabb a főútvonal menti kerékpársáv vagy nyomvonal. 


Pesti út 2. szakasz


Az Örs vezér tere megközelítését a Kőbánya központjából a Fehér úton futó 1,5 kilométernyi biciklis fejlesztés teszi lehetővé. A rövidke leírásból azt veszem ki, hogy ez a szakasz végig külön kerékpárút lesz, nem sáv.


Fehér út-Albertirsai út


Elégedetlenkedésre azonban semmi ok nincs, mivel nagy előrelépésről van szó, nem utolsósorban a BKK szemléletváltásra sarkalló hozzáállását sem győzöm méltatni. 

"A közlekedés átstrukturálásának alapelve, hogy nem feltétlenül kell bicikliutakat építeni, a biciklis sávok vagy a kerékpáros nyomvonal jobban működik városi körülmények között. A fejlesztésnél nem az útra, hanem a közlekedési csomópontok megfelelő kialakítására fókuszálnak majd."
"Vitézy kerülendőnek tartja a Bajcsy Zsilinszky úti gyalogos-kerékpáros út példáját. „Ellenzem, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés egy helyen folyjon” – mondta, mivel ez konfliktusokhoz vezet. Garancsi István miniszterelnöki megbízott az Andrássy úti, veszélyes bicikliút átalakítását helyezte kilátásba." 
Azt hiszem, nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy vezető politikusok szájából még nem igazán hallottunk ilyen szavakat (vagy ha hallottunk, annak jóformán kivétel nélkül rosszul megépített kerékpárút lett az eredménye). Szinte zene füleimnek (csak aztán tartsák be... :P).

Az útépítések, forgalom-átalakítások már augusztusban elkezdődnek/elkezdődtek, és a BKK októberre ígéri valamennyi új infrastruktúra elkészültét. Kíváncsian várjuk az eredményt, ott leszünk az első kipróbálók között!

Update:

A témáról riportot készített az MTV Budapesti Regionális Magazinja az augusztus 19-i adásban, az összefoglaló rögtön a műsor elején látható, plusz van utána egy interjú Kürti "Kükü" Gáborral.